Misja 10 - Mobilne bezpieczeństwo

  • Zadanie 4 - Anonimowość w internecie

    Cele operacyjne - Dzieci:

    • wiedzą, co oznacza słowo anonimowość;
    • wiedzą, że imienność może być pozorowana (np. rozmówca może podać fałszywe nazwisko i funkcję);
    • potrafią wskazać proste przykłady sytuacji, w których mogą lub powinni pozostać anonimowi oraz sytuacji, w których nie mogą zachować anonimowości w sieci

     

    Psotnik cyfrowym detektywem.

    Detektywi z Mega Misji to właśnie my, bo  dzisiaj na zajęcia zdemaskowaliśmy kilka bajkowych postaci, a właściwie oszustów, którzy  podawali się za kogoś, kim nie są. Rozmawialiśmy też  z panią  o tym czy trzeba zdradzać swoją tożsamość w Internecie,  czy lepiej  pozostać anonimowym. Na podstawie scenek, które bardzo lubimy odgrywać, omawialiśmy sytuacje w których powinniśmy podawać swoje  dane oraz  takie,

    w których nie powinniśmy tego robić.

     

  • Zadanie 3 - Wady i zalety chmury internetowej

    Cele operacyjne - Dzieci:

    • znają pojęcie chmury internetowej;
    • wiedzą, jakie wady i zalety ma chmura;
    • potrafią wykorzystać prosty mechanizm chmury.

     

    Temat Psotnika, który buja w obłokach bardzo nam się spodobał. Wszyscy wiedzieliśmy co to jest chmura, bo nie tak dawno były zajęcia dotyczące pogody. Okazało się jednak, że nie o taką chmurę chodziło. Pani opowiedziała nam o tym co to jest i do czego wykorzystuje się chmury w internecie. Teraz było to dla nas łatwe i wielu uczniów choć raz miało okazję przeglądać zdjęcia w takiej chmurze. Zastanawialiśmy się jakie są wady i zalety chmury i zdecydowanie więcej widzieliśmy zalet. Potem przesłaliśmy do chmury zdjęcia z dzisiejszej wycieczki, co trwało może 2 sekundy. Przekonało nas to do tego, że taka chmura to dobre rozwiązanie, bo zaraz po przyjściu do domu będziemy mogli zdjęcia pokazać rodzicom, a tak byłyby tylko na szkolnym komputerze. Mega Misja to wspaniała sprawa, bo wiemy już bardzo dużo o cyfrowym świecie.

     

  • Zadanie 2 - Świat aplikacji

    Cele operacyjne - Dzieci:

    • wiedzą, że aplikacje dla dzieci i nie tylko mogą generować koszty, zarówno przy instalacji, jak i podczas ich późniejszego używania;
    • wiedzą, że instalowane w urządzeniach aplikacje mogą okazać się niebezpieczne.

     

    Dzisiaj na Mega Misji uczyliśmy się o aplikacjach. Pani napisała nam literki, które musieliśmy przyozdobić. Następnie poukładaliśmy je według numerów, które były z tyłu. Wyszło nam słowo "aplikacja". Potem pani dała nam tablety i sprawdzaliśmy jakie są tam aplikacje. Mogliśmy je uruchomić. Na koniec pani sprawdzała czy potrafimy dobrze zarządzać aplikacjami.
    (autor: Jagoda Ordecha klasa II)

     

  • Zadanie 1 - Uwiecznianie, a upublicznianie

    Cele operacyjne - Dzieci:

    • wiedzą, że istnieje różnica pomiędzy zrobieniem zdjęcia lub nakręceniem filmu a udostępnieniem go publicznie;
    • potrafią wskazać proste przykłady upublicznienia (np. strona internetowa, druk, tablica ogłoszeń, wystawa);
    • wiedzą, że każdy ma prawo decydować o publikacji swojego wizerunku i swojego utworu oraz że osobami odpowiedzialnymi za taką decyzję w przypadku wizerunku dziecka są jego rodzice lub opiekunowie

     

    Dzisiaj nasza Mega grupa przygotowywała się do udziału w konkursie filmowym. Wyobrażaliśmy sobie, że jesteśmy ekipą filmową, która ma za zadanie nagrać filmu. Pani wręczyła nam regulamin konkursu oraz formularz zgłoszeniowy,

    w którym mieliśmy zapisać o czym będzie nasz film, podać jego tytuł i kto w nim wystąpi. Z wyborem tematu mieliśmy problem, bo każdy miał swój pomysł na film i ciężko było z niego zrezygnować. Po burzliwej dyskusji tematem filmu zostały zwierzęta, a konkretnie mała myszka, która uciekła z klasy II. Powstały też plakaty promujący nasz film. Gdy wszystko było już ustalone, pani zapytała nas czy słyszeliśmy kiedyś o zgodzie na wykorzystanie czyjegoś wizerunku np.

    w filmie czy na stronie internetowej? Większość z nas wiedziała, że potrzebna jest na to zgoda rodziców, ale w utrwaleniu naszych wiadomości nt upublicznienia

    i wykorzystywania czyjegoś wizerunku pomogły nam rysunki scenek komiksowych, które wspólnie omówiliśmy.