Misja 8 - Ekonomiczne aspety mediów

  • Zadanie 3 - Reklama w mediach

    Cele operacyjne - Dzieci:

    • potrafią rozróżnić komunikaty informacyjne i perswazyjne;
    • wiedzą, co to jest reklama oraz są świadome, że nie można jej przyjmować bezkrytycznie;
    • potrafią wyszczególnić reklamy uliczne, prasowe, internetowe, telewizyjne

     

    Na dzisiejszej Mega Misji rozmawialiśmy o reklamie, czym jest i do czego służy. Rozróżnialiśmy też plakaty informacyjne od plakatów reklamowych. W parach wymyślaliśmy reklamę wybranych rzeczy i przedmiotów znajdujących się w klasie. Szło nam bardzo dobrze, bo wiedzieliśmy jakich zwrotów mamy użyć aby reklama spełniała swoją rolę. Zwroty w stylu „niepowtarzalna okazja” lub „u nas najtaniej” zachęcały kolegów do wyboru reklamowanego przedmiotu. Jednak pani zwróciła naszą uwagę na to, że warto zachować zasadę ograniczonego zaufania i nie wierzyć we wszystko, co widzimy lub słyszymy w reklamie. Na koniec tworzyliśmy reklamowe plakaty

    i omawialiśmy czego one dotyczą i czy wzbudzają nasze zaufanie.

     

     

  • Zadanie 2 - Za darmo, czy nie? - o płatnościach w mediach

    Cele operacyjne - Dzieci:

    • wiedzą, że za media się płaci;
    • potrafią wskazać różne formy płatności.

    Na dzisiejszej Mega Misji nie było tak łatwo. Uczyliśmy się o tym, za co trzeba płacić, a co jest bezpłatne. Okazało się, że początkowo myśleliśmy, iż jakiś pan nam po prostu przelewa pieniądze na konto i już je mamy. Zrozumieliśmy, że pieniądze trzeba zarobić. Potem graliśmy w grę, podczas której sprawdzaliśmy czy wiemy za co płacimy, a co jest bezpłatne. Okazało się, że za wiele rzeczy, które robimy w internecie trzeba płacić, np. za gry komputerowe czy zakupy i wcale nie wystarczy pieniędzy wrzucić do komputera. Na szczęście są też funkcje bezpłatne, np. wysyłanie e-maila czy rozmowa przez Skypa i warto z nich skorzystać. Większe rozeznanie w tym co płatne, a co bezpłatne mieli chłopcy, ale to oni częściej korzystaj z komputera i może dobrze, że o tym wiedzą. Teraz wiemy skąd mamy pieniądze, jak możemy płacić oraz co jest płatne, a co bezpłatne.

     

     

  • Zadanie 1 - Komunikacja

    Cele operacyjne - Dzieci:

    • wiedzą, co to jest komunikat;
    • wiedzą, że do komunikacji potrzebni są nadawcy i odbiorcy komunikatów;
    • potrafią wskazać media, które dają możliwość wielokrotnego odtworzenia nadawanego komunikatu oraz te, w których pojawi się on w danej formie jedynie raz

     

    Na dzisiejszej Mega Misji mówiliśmy o komunikacji i tworzyliśmy mapę myśli z czym kojarzy nam się słowo komunikat.  Następnie podzieliliśmy się na nadawców

    i odbiorców komunikatu i za pomocą „kubeczkowych telefonów”, które sami zrobiliśmy, przesyłaliśmy sobie różne informacje – komunikaty. W dalszej części zajęć pani poprosiła nas abyśmy narysowali kilka rodzajów mediów, które wysyłają do nas komunikaty np. TV, gazeta, komputer (Internet).  Po narysowaniu ich mieliśmy się zastanowić, które media pozwalają na wielokrotne odtworzenie komunikatu, 

    a w których możemy spotkać tylko raz nadany komunikat. Dyskusja była burzliwa, ale każdy umiał obronić swojego zdania. Wiemy już, że są media, które dają możliwość wielokrotnego odtworzenia nadawanego komunikatu oraz te,

    w których pojawi się on w danej formie jedynie raz.