Misja 9 - Kompetencje cyfrowe

  • Zadanie 5 - Zasady nagrywania filmów

    Cele operacyjne - Dzieci:

    • potrafią nagrać film za pomocą dedykowanego narzędzia np. tabletu;
    • znają pojęcia z związane z nagrywaniem filmu, takie jak: zbliżenie (zoom), oddalenie, kadr;
    • rozumieją pojęcie trybu pełnoekranowego.

     

    Na tej Mega Misja czekało na nas spore wyzwanie. Po tym jak nauczyliśmy się obsługiwać sprzęt multimedialny, tj. telefony, tablety i komputery przyszedł czas na ich wykorzystanie do nagrania filmu. Wcześniej uczyliśmy się już robić zdjęcia i nagrywać dźwięki, a teraz trzeba było wszystko połączyć. Naszym zadaniem było przygotowanie, wyreżyserowania i nagranie filmu na motywach bajki „Czerwony Kapturek”. Podzieleni na grupy dość sprawnie przydzieliliśmy sobie role oraz funkcję reżysera oraz operatora kamery. Zadanie wykonaliśmy. Przyszedł czas na zobaczenie wyników naszej pracy na tablicy interaktywnej. Śmiechu było przy tym bardzo dużo, bo jak nie to, że obraz krzywo nagrany, to nagrana podłoga zamiast ludzi, to jakieś trzaski itp. Mimo, że nasze filmy pozostawiały sporo do życzenia, to przecież musimy pamiętać, że „pierwsze koty za płoty”, a człowiek najlepiej uczy się na błędach.

     

     

     

  • Zadanie 4 - Foldery - porządkowanie danych

    Cele operacyjne - Dzieci:

    • wiedzą, że w komputerze mogą być zapisane różnorodne zasoby (np. teksty, obrazy, filmy);
    • wiedzą, że dane mogą mieć różne postaci (np. graficzną, audiowizualną, multimedialną);
    • potrafią wymienić przykłady różnych rodzajów zapisów w komputerze (np. dźwięk, zdjęcie, video).

     

    Na dzisiejsze zajęcia pani przyniosła duże pudło, a my byliśmy bardzo ciekawi co się w nim kryje. Postanowiliśmy do niego zajrzeć ale okazało się, że jest zamknięte na kłódkę. Aby do niego zajrzeć musieliśmy dopasować kluczyk do kłódki. Gdy udało się nam otworzyć pudełko znaleźliśmy w nim dużo różnych przedmiotów, jak wspólnie ustaliliśmy, należących do kogoś, kto lubi podróżować. Pani poprosiła abyśmy posegregowali te przedmioty i przyporządkowali je  do kartek z  rysunkami imitującymi ikony folderów. Później sami tworzyliśmy w komputerze swoje foldery,  z których jeden opatrzyliśmy podpisem MM - wiadomo Mega Misja w akcji.

     

     

  • Zadanie 3 - Działanie urządzeń komputerowych

    Cele operacyjne - Dzieci:

    • potrafią wymienić najważniejsze części urządzenia komputerowego;
    • potrafią wskazać elementy aktywne w aplikacjach zainstalowanych w urządzeniu komputerowym;
    • znają podstawowe funkcje tabletu.

     

    Dzisiejsze zajęcia były bardzo ciekawe. Kiedy pani szykowała tablety i mówiła, że będą nam dzisiaj potrzebne bardzo się ucieszyliśmy. Naszym zadaniem było wyprowadzenie Psotnika z labiryntu. Mogliśmy to zrobić udowadniając znajomość urządzeń komputerowych. Podzieleni na dwie grupy  braliśmy udział w quizie, podczas którego odpowiadaliśmy na pytania dotyczące różnych urządzeń komputerowych. Raczej nie mieliśmy kłopotów z odpowiadaniem na pytania oraz z wykonywaniem zadań na tablecie. Wszystkim udało się dojść w labiryncie do celu. Na zakończenie stworzyliśmy zdania z rozsypanki jeszcze raz udowadniając, że wszelkie urządzenia komputerowe nie są nam obce. Dzięki temu dostaliśmy pozwolenie na korzystanie z naszych tabletów podczas przerw. Mamy tam zainstalowane programy do nauki tabliczki mnożenia. Czeka nas super zabawa, a przy okazji nauka.

     

     

     

     

     

  • Zadanie 2 - Wyszukiwanie informacji w internecie według instrukcji

    Cele operacyjne - Dzieci:

    • wiedzą, że urządzenie komputerowe wykonuje czynności zadane przez człowieka;
    • wiedzą, że polecenia trzeba wydawać w odpowiedniej kolejności;
    • potrafią wskazać kolejność prostych poleceń (od uruchomienia urządzenia komputerowego do otwarcia strony www i znalezienia na niej potrzebnych informacji).

     

    Kiedy Pani dała nam przepisy na zrobienie ciasta byliśmy zaskoczeni, bo nie mogliśmy zrozumieć jak to jest związane z naszą Mega Misją. Szybko się przekonaliśmy, że przepis miał dużo wspólnego. W grupach poukładaliśmy fragmenty przepisu na zrobienie ciasta w odpowiedniej kolejności, co się okazało nie takim prostym zadaniem. Następnie Pani wytłumaczyła nam, ze tak jak w przepisie na ciasto musimy wszystko robić po kolei, tak też jest przy wyszukiwaniu informacji w interencie. Dostaliśmy „przepisy na wyszukanie informacji” na temat „Gdzie żyją Inuici?”. Idąc krokami podanymi w przepisie szybko udało nam się na to pytanie odpowiedzieć. Wiemy teraz, że komputer wykonuje czynności zadane przez nas, ale te polecenia musimy wydawać w odpowiedniej kolejności. A tak przy okazji bardzo zainteresowaliśmy się stroną ​www.eduscience.pl.

     

     

  • Zadanie 1 - Jak prawidłowo przygotować komputer

    Cele operacyjne - Dzieci:

    • wiedzą, jak przygotować stanowisko pracy z komputerem;
    • wiedzą, że należy dbać o włączanie i wyłączanie urządzeń komputerowych stosownie do potrzeb oraz potrafią zadbać o zapewnienie zasilania sprzętu komputerowego.

     

    Dzisiaj na zajęciach rozmawialiśmy o tym jak prawidłowo przygotować stanowisko pracy z komputerem (np.  ważne jest to aby dobrać odpowiednią wysokość stolika

    i krzesełka), mówiliśmy  jak dbać o właściwą postawę ciała (siedzieć z wyprostowanym nogami opartymi o podłogę), oraz co należy zrobić, aby bezpiecznie korzystać

    z komputera i innych urządzeń jak np. tablet czy laptop (np. wcześniej podłączyć urządzenie do gniazdka aby zadbać o naładowanie baterii ). Wiemy też, że powinno się wyłączać z sieci te urządzenia, z których nie korzystamy.  Po tej rozmowie stworzyliśmy listę porad, których powinniśmy przestrzegać przystępując do pracy z komputerem.  To były bardzo pouczające zajęcia.