W naszej szkole realizowane są różnorodne programy i projekty.
„Zwiększamy kompetencje naukowe uczniów szkół podstawowych z gminy Sobótka”
Od września 2019 ruszył nabór uczniów do projektu, który będzie realizowany w szkołach gminy Sobótka – „Zwiększamy kompetencje naukowe uczniów szkół podstawowych z gminy Sobótka”. W ramach projektu uczniowie z klas 0-IV, a w kolejnym roku szkolnym 0-V będą mieli możliwość uczęszczać na:
- zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z matematyki
- zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z języka angielskiego
- zajęcia rozwijające uzdolnienia z edukacji matematyczno-przyrodniczej
- zajęcia rozwijające uzdolnienia z informatyki
- zajęcia rozwijające uzdolnienia przyrodnicze
- zajęcia logopedyczne
- zajęcia z integracji sensorycznej
- zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
- zajęcia socjoterapeutyczne
- zajęcia terapii pedagogicznej
- zajęcia poza szkołą w Parku Nauki i Techniki w Wałbrzychu oraz Hydropolis we Wrocławiu.
Dodatkowo szkoła wzbogaci się w różne pomoce naukowe zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli. Dokumenty dotyczące projektu umieszczone są w zakładce „Projekty i konkursy” na stronie naszej szkoły oraz na stronie https://spswiatniki.bip.gov.pl/informacje/dokumenty-projektu.html.
Dokumenty do projektu:
RPO_zgoda-na-przetwarzanie-danych-wzór-RODO-new-30-05-2018
zał. 2a do regulaminu rekrutacji uczniów – protokół
zał. 2b do regulaminu rekrutacji nauczycieli – protokół
zał. 3b – deklaracja dla nauczyciela
zał. 4 Oświadczenie o rezygnacji
„Program dla szkół – mleko, warzywa i owoce”
Nasza szkoła przystąpiła do nowego programu, który jest następcą programów „Mleko w szkole” oraz „Owoce i warzywa w szkole”. Nowy Program dla szkół ma na celu skutecznie promować wśród uczniów zdrową dietę bogatą w owoce i warzywa oraz mleko korzystając z najlepszych doświadczeń zebranych podczas dotychczasowej realizacji programu „Owoce i warzywa w szkole” oraz „Mleko w szkole”. Koordynatorem programu ze środków Unii Europejskiej jest Agencja Rynku Rolnego.
W ramach nowego programu dzieci będą:
- otrzymywały owoce i warzywa oraz produkty mleczne,
- brały udział w działaniach edukacyjnych mających poprawić wiedzę uczniów na temat rolnictwa, pochodzenia żywności, zdrowych nawyków żywieniowych itp.
Produkty owocowo-warzywne objęte programem to:
- owoce: jabłka, gruszki, śliwki, truskawki
- warzywa: marchew, rzodkiewka, papryka słodka, kalarepa, pomidorki
- soki: owocowe, warzywne, mieszane
Produkty mleczne objęte programem to:
- mleko białe
- jogurt naturalny
- kefir naturalny
- serek twarogowy
Program „Cyfrowo-bezpieczni”
Z przyjemnością informujemy, że nasza szkoła została zakwalifikowana do projektu o nazwie „Cyfrowobezpieczni.pl – Bezpieczna Szkoła Cyfrowa”. W ramach tego projektu wszyscy członkowie społeczności szkolnej zostaną objęci wsparciem wykwalifikowanych Edukatorów, którzy przeprowadzą cykl spotkań i zajęć związanych z bezpieczeństwem w internecie. A będą to:
- spotkania Edukatora z dyrektorem szkoły,
- spotkania Edukatora z uczniami, uczennicami, nauczycielami i nauczycielkami szkoły, w ramach tzw. „apelu”,
- trzech warsztatów na wybrane tematy cyberbezpieczeństwa,
- spotkania Edukatora z dyrekcją, nauczycielami i innymi pracownikami szkoły.
Podstawowym elementem cyfrowego bezpieczeństwa w szkołach jest wiedza i świadomość uczniów, ale także nauczycieli i rodziców na temat możliwych zagrożeń i ryzyka związanego z korzystaniem z Internetu i nowoczesnych narzędzi cyfrowych. Projekt Cyfrowobezpieczni.pl – Bezpieczna Szkoła Cyfrowa wymyślony jest po to, by skutecznie odpowiedzieć na problemy i wyzwania związane z bezpiecznym korzystaniem z zasobów cyberprzestrzeni w polskich szkołach.
Więcej informacji można uzyskać na stronie: https://www.cyfrowobezpieczni.pl/o-projekcie
- „Pracownia kompetencji kluczowych – gmina Sobótka stawia na edukację”
Od 4 września rusza nabór uczniów do projektu, który będzie realizowany w szkołach gminy Sobótka – „Pracownia kompetencji kluczowych – gmina Sobótka stawia na edukację”. W ramach projektu uczniowie z klas IV-VII, a w kolejnych latach IV-VIII będą mieli możliwość wziąć udział w zajęciach z matematyki i informatyki, na których będą wyrównywać braki w nauce, zajęciach matematycznych i informatycznych uczących kreatywności, innowacyjności i praktycznego zastosowania wiedzy w życiu codziennym oraz w zajęciach logopedycznych kształtujących umiejętność poprawnego wypowiadania się. W ramach projektu odbędą się wyjazdy do Parku Nauki i Techniki w Wałbrzychu oraz Hydropolis we Wrocławiu. Dodatkowo szkoła wzbogaci się o zestaw komputerowy wraz z tablicą interaktywną. Dokumenty dotyczące projektu umieszczone są w zakładce „Projekty i konkursy” na stronie naszej szkoły.
Dokumenty do projektu:
Regulamin naboru do projektu podpisany przez Burmistrza
Skan zarządzenia Dyrektora str. 1 Skan zarządzenia Dyrektora str. 2
Zarządzenie Dyrektora – zał. 1
Deklaracja nauczyciela – zał. 3b
Oświadczenie o rezygnacji – zał. 4
- Program „Szkolny Klub Sportowy”
- Program Sprawny Dolnoślązaczek
Projekt „Sprawny Dolnoślązaczek” jest kontynuacja programu „Mały Mistrz” z lat poprzednich. Realizowany jest w klasach I-III. Uczniowie podczas całego roku szkolnego biorą udział w różnorodnych zajęciach sportowych. Po zakończeniu każdego etapu zdobywają odznaki, które potwierdzają ich umiejętności. Dzieci mogą starać się o odznakę: turysty-rowerzysty, gimnastyka-tancerza, lekkoatlety, piłkarza, badmintonisty, pływaka-wodniaka. Zajęcia wychowania fizycznego w programie prowadzone są przy współpracy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej oraz nauczyciela wychowania fizycznego.W naszej szkole program realizują nauczycielki: Izabela Hałuszko, Katarzyna Stachowska, Agnieszka Pieluszyńska i pan Jarosław Demski. Mamy spore sukcesy podczas realizacji tego programu. Zostaliśmy wyróżnieni jako najlepsza szkoła realizująca program. Pani Agnieszka Pieluszyńska i pani Joanna Szukała zostały nagrodzone za najlepszy projekt nowej sprawności oraz na scenariusz zajęć.
Przewodnik po programie dla nauczycieli, w którym jest publikacja autorstwa naszej nauczycielki Agnieszki Pieluszyńskiej.
- Program profilaktyki logopedycznej
W Szkole Podstawowej w Światnikach realizowany jest autorski program profilaktyki logopedycznej opracowany przez panią Agnieszkę Pieluszyńską.
- zapobieganie występowaniu wad wymowy i trudności komunikacyjnych;
- niwelowanie istniejących wad wymowy;
- usprawnianie umiejętności komunikacyjnych;
- zapewnienie dzieciom jak najlepszego przygotowania do podjęcia nauki czytania i pisania.
Program skierowany jest do wszystkich uczniów w szkole, ale w szczególności do dzieci z oddziału przedszkolnego i z klasy I. Już po pierwszych dwóch latach realizacji programu widać ogromne postępy w wymowie uczniów.
Program – Pilotaż programowania
Celem pilotażu jest wprowadzenie i sprawdzenie w praktyce szkolnej powszechnej nauki programowania, a szczególnie:
- WPROWADZENIE PROGRAMOWANIA OD NAJMŁODSZYCH LAT,
- WERYFIKACJA ZAPISÓW NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ.
Pilotaż powinien ma formę innowacji pedagogicznej. W szczególności celem pilotażu jest:
- Przetestowanie dostępnych rozwiązań służących nauce programowania oraz rekomendowanie do powszechnego wdrożenia skutecznych metod i technik kształcenia i samokształcenia uczniów i nauczycieli,
- Uruchomienie różnorodnych form wsparcia nauczycieli informatyki i edukacji wczesnoszkolnej, umożliwiających samokształcenie, kształcenie wzajemne oraz inne formy doskonalenia zawodowego.
Do najważniejszych działań szkoły przystępującej do pilotażu należało opracowanie i wdrożenie autorskiego programu nauczania dla zajęć obowiązkowych. W realizacji programu należało zadbać o dobór odpowiednich metod nauczania podczas rozwiązywania problemów, oraz środowisk informatycznych dedykowanych nauce programowania, odpowiednich dla etapu rozwoju uczniów i zdolności do abstrakcyjnego myślenia. Efektem pracy szkoły powinno być również wypracowanie wniosków pozwalających na dopracowanie zapisów nowej podstawy programowej wprowadzającej programowanie do edukacji formalnej. Dotyczy to również powiązań programowania i informatyki z innymi przedmiotami oraz z ich podstawami programowymi.
W naszej szkoły programem pilotażowym opracowanym przez panie Katarzynę Baraniewicz i Katarzynę Stachowską zostały klasy IV i I (rok szkolny 2016/2017), a następnie V i II (rok 2017/2018).